Rozhovor

Jiří Kuliš: Digitalizace průmyslu a Francie na MSV 2019

Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně opět ukáže nejnovější trendy a novinky v oblasti průmyslových technologií. Konat se bude od 7. do 11. října 2019 a představí se na něm více než 1 600 vystavovatelů včetně těch z Francie. „Česká republika není chudá země na východě Evropy. Má vyspělý průmysl, který používá nejmodernější technologie. Francouzské firmy se o tom mohou přesvědčit na MSV v Brně“, říká Jiří Kuliš, generální ředitel společnosti Veletrhy Brno. 

 

Letošní MSV se zaměří na digitalizaci průmyslu. Jak bude téma na veletrhu zvýrazněno?

Speciální expozice Digitální továrna 2.0 představí, co je digitalizace průmyslu v praxi, představí souvislosti digitálních průmyslových řešení. Do přípravy se zapojily firmy jako Microsoft nebo ABB, takže to je snad záruka úspěchu. Digitální stezka propojí další vystavovatele, kteří mají k digitalizaci co říct. Určitě se najde i řada francouzských firem, které se digitalizací průmyslu zabývají a mohly by ukázat svá řešení. 

Pro MSV je typická vysoká zahraniční účast vystavovatelů. Čím je pro ně veletrh tak atraktivní?

MSV má v Evropě specifickou pozici průmyslového veletrhu pro střední Evropu. Pro firmy ze západních zemí včetně Francie je to ta nejvhodnější možnost, jak se potkat na jednom místě v jeden čas se zákazníky ze střední Evropy. Znám mnoho takových firem, které pravidelně využívají MSV pro své obchodní aktivity se zákazníky ze sousedních zemí.

Proč je to právě strojírenský veletrh v Brně, který se stal významným pro region střední Evropy?

To je dáno více faktory. Zaprvé skutečností, že Česká republika je velmi industrializovaná země s vysokým podílem průmyslu na tvorbě HDP. Statisticky jsme snad nejprůmyslovější země v rámci EU. MSV se postupně vyprofilovalo ze všeobecného veletrhu spíše strojírenských výrobků do veletrhu průmyslových technologií. Dalším faktorem je infrastruktura a standard brněnského výstaviště, které patří mezi přední evropská výstaviště a má velmi dobrou strategickou polohu.

Veletrhu se účastní i francouzské firmy. Vnímáte Francii jako významného partnera MSV?

Jsem rád, že se Francouzsko-české obchodní komoře (FČOK) daří organizovat kolektivní účast francouzských firem. Vím, že to není jednoduché, protože český trh bohužel není pro francouzské firmy prioritním teritoriem. Stále existují předsudky, že Česko je chudá, nerozvinutá země na východě Evropy, která patří více k Rusku než do EU. Proto je dobré, že FČOK organizuje na MSV i delegace z průmyslových oblastí Francie. Návštěvníci z Francie zjistí, že jsme přeci jen vyspělejší, než si mysleli. Zároveň místní firmy mají možnost seznámit se s průmyslovými technologiemi z Francie.

Proč spolupracujete právě s Francouzsko-českou obchodní komorou?

Protože FČOK vytváří „mosty“ mezi Českem a Francií, obdobně jako my. Na veletrh nestačí jen přijet, ale je potřeba se na něj i připravit, zajistit si jednání s potenciálními partnery. A to je právě parketa Komory, která poskytuje obchodní a marketingové poradenství a podporu francouzským firmám.

Jaký význam má MSV pro Českou republiku?

MSV je nejvýznamnější hospodářskou akcí roku v Česku. Pravidelně se zde setkává česká vláda se zástupci českého byznysu na Sněmu Svazu průmyslu a dopravy, který je největší hospodářskou institucí v zemi. Po deset let se dařilo získat některou z evropských či zámořských zemí jako partnera veletrhu. Francie zatím nebyla partnerskou zemí veletrhu, takže si dovoluji tímto pozvat Francii, aby se zúčastnila ve větším rozsahu za podpory francouzské vlády jako partner MSV v příštích letech.