Sdílená vozidla – hrozba pro průmysl nebo úleva pro města?

Stoupenci sdílení vozidel jsou přesvědčeni, že je ekologické, přispívá ke snižování emisí CO2, což prospívá obyvatelům měst i ozónové vrstvě.

Navíc nemusíte svádět bitvy o parkovací místo. Tento systém má samozřejmě i nevýhody: menší svobodu při neočekávaných přesunech a nižší rentabilitu při každodenním užívání. Kupní síla je motorem ekonomiky a sdílení vozidel jde v podstatě proti vládním opatřením na podporu automobilového průmyslu.

Automobilky se dlouho držely stranou, ale čím dál tím víc se jich zapojuje do sektoru sdílených vozů. Nedávno tak učinil i Renault s projektem Renault Mobility, který funguje v Paříži ve zkušebním provozu od června. Ceny se pohybují mezi 5 a 8 eury podle toho, zda jedete ráno či večer. Pařížané si mohou půjčit dva typy se spalovacím motorem – Clio a Captur – nebo elektromobil ZOE.

Skupina PSA nezůstává pozadu. Od roku 2012 funguje v Berlíně Citroën Multicity s flotilou 250 elektromobilů modelu C-Zero. Uživatelé si auta předplácejí a rezervují přes aplikace v chytrých telefonech nebo na internetu. Díky partnerství se skupinou Bolloré podepsanému v roce 2015 můře Citroën testovat sdílení vozidel v ulicích Bordeaux a Lyonu.

PSA nedávno kapitálově vstoupila do Koolicar, jednoho z francouzských startupů v oblasti sdílení a pronájmu vozidel soukromými vlastníky. Součet investic obou partnerů do navýšení kapitálu je 18 milionů euro (486 milionů korun).

Francouzské automobilky se pouštějí do mnoha inovativních projektů, ale většina Francouzů je spíš konzervativních a nechtějí se vzdát svých vozů. Z průzkumu Opinionway s názvem „Francouzi a paradoxy automobilismu” vyplývá, že 75 % řidičů ve Francii je přesvědčeno, že by bez svého auta nemohli být. 88 % respondentů si cení svobody pohybu, o mnoho více než požitku z jízdy (68 %).

Sdílení vozidel přichází do ČR

Praha právě dohání své zpoždění ve sdílených vozidlech, které má ve srovnání s jinými evropskými metropolemi. Několik firem a družstev nabízí na 190 vozidel v desítce českých měst. Nejstarší z nich, Autonapůl, založilo v roce 2003 několik rodin, které se inspirovaly v zahraničí. V současnosti vlastní 52 aut v 8 městech. Největším aktérem je Car4Way, podporovaný Škodou Auto, se 110 vozidly. Ceny se pohybují od 20 do 100 korun na hodinu v závislosti a velikosti auta. Radnice hlavního města s těmito iniciativami spolupracuje s cílem snížit počet aut v centru města. Za posledních 25 let stoupl jejich počet ze 428 na 941 tisíc a Praha tak sdíleným vozidlům nabízí například parkování v modrých zónách za symbolický poplatek.

Škodovka nedávno spustila další projekt s názvem Škoda4Now, ve kterém spolupracují studenti tří vysokých škol (ČVUT, VŠE a ČZU) na technické a ekonomické stránce sdílení vozidel. Česká automobilka, která dá od září 2017 studentům a profesorům škol k dispozici 6 aut, tak posiluje svou marketingovou image a studenti se dostanou k reálným zkušenostem.

Články na podobné téma: