Členské aktuality  •  Ze života komory  •  Platformy  •  Lidské zdroje

Top Executives Breakfast s S&you - Synergie

Téma setkání: Lidské zdroje 2020 - digitalizace může být Pandořina skříňka

Francouzsko-česká obchodní komora ve spolupráci s členskou společnosti S&you – synergie velmi úspěšně obnovila tradici „živých“ setkání v rámci Top Executives Breakfast. Snídaně za účasti dvaceti top manažerů proběhla minulý pátek po několikaměsíční vynucené pauze. Téma bylo více než aktuální a vyvolalo živou diskuzi. Její písemný záznam a další náměty k zamyšlení jsou v následujícím článku.

Další setkání v rámci Top Executives Breakfast proběhne 18. září od 8h00 v sídle Komerční banky.

Lidské zdroje 2020: digitalizace může být Pandořina skříňka 

Když jako HR odborník otevřete s manažery z rozličných oborů diskusi na téma lidské zdroje, dostanete úplně nové otázky.  

Například: 

  • Jsou lidé na home office opravdu v bezpečí před nákazou zvenku? I když nebudou chodit do zaměstnání, nepřestanou nakupovat, hrát fotbal, chodit do kina a do divadla, jezdit na dovolenou.   
  • Nečíhá na ně doma riziko pracovního úrazu, nemoci z povolání kvůli špatnému osvětlení, únavový syndrom z nedodržení pracovní doby, zranění nebo třeba požár domácnosti způsobený připojením pracovního notebooku do nezrevidované domácí elektrické přípojky?  
  • A co firmy: neztratí se team spirit a nerozplyne se korporátní kultura v individualitě každého HO pracovníka? 
  • Mohou efektivně spolupracovat lidé, kteří se nikdy neviděli?
  • Drží lidi ve start-upech zajímavé projekty nebo pracovní podmínky?
  • Máte už jasno v tom, co všechno může vaše podnikání potkat při přechodu na home office? 

Díky CCFT  jsme se v pátek 17/7 setkali se špičkovými manažery z členských firem FČOK na naší půdě v coworkingu HubHub Na Příkopě v Praze. Na tradičním Top Executives Breakfast otevřel @Martin Huba, Managigng Director @S&you - Synergie prezentací “Jak ochránit lidské zdroje 2020” diskusi o tom, s jakými problémy se dnes vyrovnávají firmy a co očekávají v oblasti lidských zdrojů v blízké budoucnosti. Jaká jsou ta témata, o kterých přemýšlejí čeští manažeři?  

“Digitalizace NEDĚLÁ svět bezpečnějším” 

V otevřené diskusi převládali příznivci práce z domova, ale jejich pozitivní postoje jsou filtrovaná skrz střízlivé pohledy. Přední čeští manažeři vidí digitalizaci především jako nástroj, ne jako způsob práce, který by měl zásadně změnit pravidla práce a lidské životy. Přechod na “digitál” není převrat v řízení HR nebo v myšlení lidí. I proto byl nástup na HO tak rychlý a hladký - lidé byli připravení.  

V mnoha firmách došlo k tomu, že se lidé nevrátili z korona – home officů do práce a už to ani není v plánu. Jak uvedla jedna z manažerek, v její divizi mají dnes “60 stolů pro 100 osob”, což se ukázalo jako zcela vyhovující. 

BENEFITY: sick days, home office, stravenky, ovoce a káva na pracovišti, příjemný kolektiv 

Také jste se pousmáli? Home office už není benefit, ale standardní způsob výkonu práce. HR specialisti se budou muset hodně snažit, aby sestavili Caffeterie z benefitů, které budou lákavé pro lidi trávící čas doma.  

Můžou začít uvažovat třeba o vlastním stole a skříňce v kanceláři. Už teď, po pár měsících, některé firmy umožňují zaměstnancům “na jejich žádost” práci na 100% v kanceláři. Tento způsob práce zdá se vypadat podezřele jako nový BENEFIT. 

Hrozí ztráta ESSENCE TEAMU 

Další velký HR úkol bude ve sféře sociální vztahů: lidé by neměli v kanceláři potkávat kolegy, které nikdy neviděli. Trochu nás rozveselila příhoda jednoho z ředitelů, který popisoval, jak se mu po návratu z HO přišel představit čerstvý nováček s dotazem, kdo je: “Jsem tady 14 let a řídím to tady.”  

Trend digitalizace práce bude muset přejít i do komunitní činnosti HR, která byla dosud realizována v rámci onboardingu, eventů, team buildingů, denní komunikace v kuchyňkách, u cigarety, v rámci goodwill programů... Pokud budeme z bezpečnostních důvodů doma, nepůjdeme spolu sázet stromky.  

Role i skill set HR specialistů na engagement se změní: určitě bude nutné intenzívní zapojení specialistů na komunikaci a marketing. Skvělým zdrojem inspirace pro nové HR postupy jsou influenceři, kteří dokážou sjednotit komunitu a silně ovlivňovat její názor, postoje a angažovanost. 

"WHAT WE DO THAT?” pomáhá v krizi 

Senior manažeři, kteří zažili na manažerské pozici už krizi před deseti lety, dokážou najít paralely a poradit, co se osvědčilo: pravda a otevřená komunikace. Investice do diskuse, vysvětlování. Řadoví zaměstnanci mnohdy nechápou, co “krize” znamená, často se scvrkne na pouhou obavu o ztrátu zaměstnání a peněz. Lidé v krizi nejsou schopní podávat výkon. 

Osvědčený recept je vysvětlovat, poslouchat, dávat odpovědi a zpětnou vazbu, zapojit zaměstnance do dění. A pak jim rozšířit pravomoci a dát důvěru. Lidé, kteří vědí “What we do that?”, jsou ochotni přijmout i negativní změny a usilovně pracovat na zlepšení.  

IT specialisti na tržišti práce  

Startupy dosud zaměstnávaly řadu kompetentních lidí, kteří dnes ztratí práci. Nutně změní negativní postoj k zaměstnání “v korporátu”.  Ale také korporát se mění: poslední měsíce nastartovaly otevřenost digitalizaci, změnám, urychlily projekty a roztříštily pevnou pracovní dobu. Lovci IT hlav budou mít brzy jedinečnou příležitost ulovit špičkové programátory, ale je také třeba novým IT lidem připravit prostředí uvnitř firem.  

Trochu jiný názor zazněl z úst šéfa významného IT centra v Praze: je třeba nenechat se unést zdánlivými příležitostmi výhodného náboru, ale naopak se usilovně soustředit na rozvoj stávajících IT zaměstnanců. Protože právě v talent developmentu lidí, kteří se osvědčili v náročných posledních měsících, se skrývá potenciál. 

Mnoho nových PŘÍLEŽITOSTÍ 

Každá krize přináší velké příležitosti a v oblasti HR to ani tentokrát není jinak. Jak potvrdil v diskusi profesionální právník, objevují se první dotazy nejen na pracovně-právní vztahy, ale také bezpečnost a hygienu práce doma, rozsah pracovní doby, pracovní úrazy, náhrady za použití vlastní domácí kanceláře... Vzniká tady obrovský prostor pro podnikání v regulaci a kontrole pracovních podmínek, ale také bezpečnostní a hygienické předpisy, revize elektriky a elektroniky, vybavení a financování domácích kanceláří, ale také pro psychologické obory, protože sledovat vyhoření či jiné stavy, které byly dříve diagnostikovány očima kolegů (a také jejich podporou často zažehnány), nebude tak snadné... Přechod na HO vytvoří také nové pozice uvnitř firem. 

IZOLACE neznamená bezpečí, hrozí ztráta opatrnosti 

Mnoho oborů stojí na kultuře styku s lidmi. Nejen ty na první pohled jako stravování, doprava nebo kultura, ale příklad reality či přímý prodej. Ty vyhledávají zaměstnanci, kteří jsou společensky založení a nechtějí se vzdát esence svého podnikaní - okouzlení lidskými bytostmi. Je pro ně nepřijatelné přijít o živé emoce a komunikaci se všemi odstíny řeči těla, včetně blízkosti a haptiky.  

Hlas dámy z oboru správy realit správně nabádal, abychom nespoléhali na ukrytí se v home officech, ale abychom přijali maximální možnou míru osobní ochrany, dbali na opatření a naučili se pohybovat v prostoru, kde je odpovědnost za ochranu na každém z nás.  

Toto téma vyvolalo otázku, kde začíná super-korektnost firem. Jistě žádný zaměstnavatel nechce, aby na jeho pracovišti došlo k infekci zaměstnanců. Ale péče o vlastní zdraví je osobní věcí každého a je potřeba, aby opatření zaměstnavatelů neukolébalo lidi k pocitu bezpečí.  

Další články

Sdílet tuto stránku Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin