Ze života komory

Top Executives Breakfast v Arvalu o elektromobilitě

[Translate to Tchèque:]

Páteční ráno v závěru října patřilo setkání předních představitelů členských firem Francouzsko-české obchodní komory v prostorách poskytovatele operativních leasingů Arval.

Nové sídlo společnosti Arval na pražské Pankráci se nese v duchu automobilového průmyslu – výtahy připomínají písty, stropy zdobí součástky motorů, jinde mají stoly místo nohou díly motorů a zasedací místnost se nese v duchu designu legendární Tatrovky cestovatelů Hanzelky a Zikmunda. Automobilům a zejména elektromobilitě patřila také velká část páteční debaty.

Hosty přivítal předseda Komory Roland Bourgeois a ekonomicko-politické novinky představil obchodní rada Philippe Brunel. Hostitele, společnost Arval, představil její generální ředitel Arnault Leglaye, který se společně s Tomášem Kadeřábkem podílel i na prezentaci výsledků průzkumu mezi téměř 4 000 fleet manažery ze 14 zemí, včetně 300 dotazovaných z českých malých i velkých firem.

Přibližně polovina firem v České republice, která využívá služební auta, si je kupuje. Druhá polovina používá operativní leasingy, jež nabízí také Arval. Zpravidla platí, že čím menší firmy jsou, tím častěji dávají přednost nákupu před operativním leasingem, který v tuzemsku představuje 45-50 %. Stáří českých firemních aut je v průměru 6 let, zatímco celorepublikový průměr je 14 let.

Druhy elektromobilů a hybridy

V současnosti existuje několik variant alternativních pohonů vozidel. Elektrické vozy jsou poháněny pouze elektrickým motorem. Energie pro pohon vozu se získává z nabíjecí stanice a je uložena v lithium-iontových bateriích.

Plug-in hybridy mají elektrický motor, který je napájen prostřednictvím externě nabíjené baterie ze zásuvky (tj. plug-in), a také mají spalovací motor, který se aktivuje v případě potřeby. V případě, že je aktivován spalovací motor, baterie se nabíjí rekuperací, která využívá energie z brzdění.

Plně hybridní vozidlo přepne z konvenčního pohonu na elektrický při nízkých zatíženích a ušetří tak palivo. Hybridy nelze nabíjet prostřednictvím sítě, na rozdíl od plug-in hybridů, plně hybridní vůz získává elektrickou energii výhradně prostřednictvím využití energie z brzdění.

V České republice v tuto chvíli jezdí přibližně 2 500 elektromobilů. Přestože jejich prodej v procentech meziročně raketově roste, stále se jedná spíše o desítky či stovky kusů. Vláda však počítá pro rok 2030 s 250 000 elektromobily na českých silnicích.

Výroba a prodej vozidel s alternativním pohonem bude od roku díky legislativě Evropské unie naprostou nezbytností. Automobilky v tuto chvíli chystají nové modely, jejichž prodej spustí právě po novém roce. Například česká Škoda představí plug-in model Citigo a Superb. Pro splnění přísných emisních norem je totiž v budoucnu prodávat prakticky polovinu elektromobilů.

Telematika a výhody

V závěru snídaně manažeři využili přítomnosti experta na danou problematiku a ponořili se do tématu telematiky, tedy propojení telekomunikace a informatiky. To umožňuje jednak lepší obsluhu vozu za jízdy a koncentraci řidiče na samotné řízení, ale také například sledování pohybu auta, spotřeby pohonných hmot, reaktivitu řidiče a mnoho dalšího. Čeští inženýři jsou v tomto oboru v Evropě průkopníky, a tak není divu, že telematiku ve firemních vozech využívá 33 % českých firem, zatímco evropský průměr je podle průzkumu Arval 21 % a například ve Francii je to jen 9 %.

Mezi hlavní výhody telematiky z pohledu firem patří automatické vyplňovaní knihy jízd a dělení cest na soukromé a firemní. Zvyšuje se také bezpečnost řidiče, snižují se náklady na pojištění vozu a zlepšuje se také chování samotných řidičů, kteří se cítí spoluzodpovědnými za provoz auta, které jim například hlásí objem vyprodukovaných emisí.

Další Top Executives Breakfast bude 15. listopadu hostit Veolia.