Český autoprůmysl letos přitáhne francouzské investice za miliardy

Ručička tachometru se drží na hranici 130 kilometrů v hodině, oči sledují dálnici před sebou, volant se ale při předjíždění pomalejšího vozu doleva otočí sám.

Ruce má řidič celou dobu klidně opřené o stehna. Auto v tuhle chvíli neřídí on, ale automatické systémy. Speciální lasery neustále skanují okolí a hledají jakékoliv překážky v cestě, data pak vyhodnocuje palubní počítač. To všechno vyvinula nadnárodní společnost se sídlem v Paříži Valeo. Právě tady taky začala a skončila tahle 4 denní, 4000 kilometrů dlouhá testovací jízda v reálném provozu. Na tom, aby měli řidiči co nejméně práce s ovládáním vozidla, pracují od roku 2013 i ve vývojovém centru Valea v pražském Hloubětíně. Tady na parkovišti se dají zahlédnout třeba auta, jak bez pomoci člověka zajíždějí na určené místo. Inženýři tu ale vymýšlejí taky systémy aktivní bezpečností – na příklad takové, které za řidiče pohlídají slepý úhel.

Právě do vývoje asistenčních systémů teď automobilky všude na světě posílají miliardy korun a podle všeho je to trend budoucnosti. Prostory ani 300 zaměstnanců hloubětínského centra tak už Valeu nestačí. Firma proto letos v prosinci otevře zbrusu nové výzkumné prostory za 600 milionů korun v pražské Hostivaři. Během následujících tří let plánuje přijmout další dvě stovky zaměstnanců.

„Naším cílem je ještě více posílit pozici pražského R&D centra v rámci skupiny Valeo a zapsat Českou republiku na světovou mapu vývoje autonomních aut jako evropské „Silicon Valley,“ nasťiňuje svou vizi budoucnosti Gábor Iffland, ředitel komunikace společnosti.

A do automobilového průmyslu v Česku investují ve velkém i další francouzské (nebo původně francouzské a dnes nadnárodní) firmy. V Hořovicích u Berouna třeba vyrábí skla, která najdete v každém druhém evropském autě, společnost Saint-Gobain Sekurit. Ve středních Čechách se zaměřují na taková, která mají speciální vlastnosti – tenčená, vyhřívaná nebo ta, co dokáží zobrazovat důležité informace o jízdě. Letos v červnu tady otevřeli novou linku za miliardu korun. Ta kapacitu zdejší produkce i díky vysoké automatizaci zdvojnásobí. „V následujících letech budeme investovat dál, především do produktivity práce a další obměny zařízení,“ říká generální ředitelka firmy Martina Hasmanová.

11 a půl miliardy korun, 6 a půl tisíce pracovních míst

Nejnovější celková čísla ČNB, která jsou v tuhle chvíli k dispozici, jsou z roku 2014 a říkají, že francouzské společnosti v Česku do této chvíle investovaly 11 a půl miliardy korun do firem spojených s výrobou aut nebo návěsů a přívěsů. Z roku na rok se číslo zvedlo víc než o miliardu. Jen ty, které prošly od roku 1993 rukama úředníků CzechInvestu, vytvořily přes 6 a půl tisíce pracovních míst. A to se v téhle statistice nezobrazuje třeba společnost TPCA s 3 tisícovkami zaměstnanců, protože je japonsko-francouzská. Mimochodem, pokud Vás zajímá, jak se místní dělníci musí ohánět a jaké konkrétní úkoly plní ve zdejší výrobě roboti, podívejte se na video Jak se vyrábí trojčata z Kolína na internetové televizi Playtvak.cz.

Právě TPCA (spolu se společnostmi Valeo, o které už byla řeč,  a Faurecia, která vyrábí autosedačky, interiéry a výfukové systémy v 7 závodech od Písku po Mladou Boleslav) přitom podle ministerstva zahraničních věcí patří k největším tuzemským investicím spojených s Francouzi vůbec. Továrna TPCA v Kolíně stojí už deset let a jen v roce 2015 tu vyrobili skoro 130 tisíc vozů značek Peugeot nebo Citroën (z celkového počtu skoro 220 tisíc vozů). Zde vyrobené automobily mají nízko objemové zážehové a vznětové motory a právě to je kategorie, ve které jsou francouzská auta silná.

„V segmentu lehkých užitkových automobilů mají francouzské značky dohromady téměř 35 % trhu u nás a ještě víc v Evropě. Je to kombinace rozumné kvality za rozumnou cenu,“ potvrzuje Zdeněk Petzl, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu. Třeba Citröen Berlingo Multispace se dá pořídit od 334 900 Kč.

Celkový podíl francouzských aut na českém trhu osobních aut je ale menší. Podle odhadu AutoSAP je to zhruba 12 % a patří jim tak příčka někde v druhé polovině první desítky. Co se pořadí prodejů osobních aut konkrétních značek týče, je podle posledních údajů Peugeot v Česku na pátém, Renault na sedmém a Citröen na osmém místě.

Tvrdá konkurence tlačí na výrobce i dodavatele

„Automotive je extrémně konkurenční odvětví. Marže u komponent se obvykle pohybují v nízkých jednotkách procent. Výrobci se proto musí co nejvíc přiblížit místu, kde stojí automobilky.“ popisuje situaci na trhu Petzl. Právě dopravu, původně pro tuzemskou TPCA, si v Česku vzal na starost další původem francouzký gigant, který má co do činění s automobilovým průmyslem – logistická společnost GEFCO. Díky rostoucímu zájmu firma svoji činnost rozšiřuje i o postprodukční přípravy vozů – třeba lakování doplňků nebo firemní polepy. Stále přitom spolupracuje i se společnostmi Peugeot a Citroën.

A obří logistické manévry jsou potřeba i kvůli celým tady vyrobeným vozům. Velká část tuzemské výroby totiž míří na zahraniční trhy. Konkrétně v případě TPCA nejčastěji do Británie, proto tu vyrábí i auta s řízením vpravo. 36 tisíc vozů poslala firma vloni do Francie, do pětky největších odběratelů patří ještě rostoucí Itálie, pak Německo a Nizozemí. Zpátky na francouzský trh se taky vrací tady vyrobené (především školní) autobusy Iveco.

Francouzské firmy v tomhle oboru se ale nespokojují jen s  výrobou komponent nebo vozů a za zmínku tak stojí i jejich inovativní produkty. Zaměřují se především na rozvoj dopravy v rámci konceptu takzvaných Smart cities – chytrých měst. Právě z Francie tak do česka přišla firma Blabla car, která zprostředkovává spolujízdu a snaží se tak ulevit přeplněné městské dopravě. A i české silnice budou jednou možná pokrývat speciální pásy solárních panelů – které se aktuálně ve Francii testují pod názvem Wattways.

Více o francouzském průmyslu a investicích se dozvíte také na Francouzském pavilonu na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.