Francouzské firmy věří české ekonomice, ukázal průzkum. Plánují rozšiřovat své aktivity v Česku
PRAHA, 23. dubna 2025 – Více než polovina francouzských firem působících v České republice plánuje v letošním nebo příštím roce rozšiřovat své aktivity v Česku. Vyplývá to z průzkumu Francouzsko-české obchodní komory, který se uskutečnil na konci března mezi šedesáti firmami aktivními v česko-francouzském byznysovém prostředí. Jako hlavní důvody růstu uvádějí firmy očekávané oživení české ekonomiky a atraktivitu tuzemského trhu.
Z celkem 60 respondentů převážně z řad středně velkých a velkých francouzských firem jich více než polovina uvedla, že plánuje své aktivity v Česku rozšířit. Nejčastěji jako důvody zmiňovali atraktivitu místního trhu a potenciál tuzemských zákazníků (47 % firem, které plánují rozšiřovat své aktivity) a očekávaný růst české ekonomiky (34 %).
Podle Michala Macka, ředitele Francouzsko-české obchodní komory, vnímají francouzské firmy Českou republiku jako stabilní a flexibilní prostředí, kde se vyplatí investovat. „Celá čtvrtina respondentů zvažuje expanzi díky pozitivnímu výhledu české ekonomiky, ale svou roli jistě hraje například také menší míra regulace ve srovnání s Francií,“ vysvětluje. „To, že se firmy rozhodují v Česku nadále rozrůstat, je v důsledku pozitivním signálem i pro domácí ekonomiku a pracovní trh,“ dodává Macko.
Dvě třetiny respondentů uvedly, že české podnikatelské prostředí považují za méně zatížené regulacemi oproti francouzskému. Třetina firem pak považuje míru regulací v obou zemích za srovnatelnou. Za více regulované nepovažuje české podnikatelské prostředí oproti francouzskému žádný z respondentů.
Důraz na udržitelnost? Stejný v Česku i ve Francii
Dalším významným tématem v rámci průzkumu byl důraz, který kladou firmy v česko-francouzském prostředí na udržitelnost. Na základě průzkumu v tomto ohledu Česká republika za Francií nijak významně nezaostává. Podle více než poloviny respondentů se čeští partneři a dodavatelé zaměřují na ekologická a společenská kritéria v obdobné míře jako jejich francouzské protějšky. „Udržitelnost přestává být tématem pouze pro velké hráče. V česko-francouzském prostředí se stává běžnou součástí obchodních vztahů a požadavků,“ upozorňuje Michal Macko.
O Francouzsko-české obchodní komoře
Francouzsko-česká obchodní komora byla založena v roce 1996 a v současnosti má na 300 členských společností z mnoha odvětví. Členské firmy FČOK zaměstnávají přes 87 000 lidí a představují více jak 318 miliard Kč obratu. Jejím cílem je podporovat a rozvíjet francouzsko-českou podnikatelskou komunitu, posilovat obchodní a kulturní vztahy obou zemí a vyhledávat nové příležitosti pro posílení ekonomické spolupráce mezi oběma zeměmi.
FČOK pro své členy i veřejnost každý rok pořádá více než 50 akcí. Řada z nich se koná v rámci platformy Sustainable Business Forum. Jejím cílem je inspirovat další firmy a instituce a na příkladech ukázat, že environmentálně a sociálně odpovědné podnikání je nejen správné, ale může být i ekonomicky smysluplné. Business Development služby LeBoosterPrague doprovází na 100 firem ročně oběma směry. Komora mimo to také realizuje odborné průzkumy, jejichž cílem je zmapovat aktuální náladu a trendy v obchodní komunitě.
Více informací na www.chambre.cz
Kontakty:
Kristýna KUTNAROVÁ
kristyna.kutnarova@epicpr.cz
604 700 800
Jolana KOLOVRÁTNÍKOVÁ
jolana@chambre.cz