Ze života komory  •  Náš pohled na …

Délifrance: Nejlepší francouzský croissant se bude prodávat i v Česku

Pro francouzský pekárenský a cukrářský gigant Délifrance začal Michel Nguyen pracovat před 27 lety. V roce 1988 absolvoval pekařskou školu, jejímž zřizovatelem je producent mouky Grands moulins de Paris ze stejné skupiny jako Délifrance. Pracoval ve Švýcarsku, v Karibiku, byl technickým ředitelem pro francouzské výrobky anglické pobočky Grands moulins de Paris. Dnes z pozice generálního ředitele Délifrance Franchise International hledá partnera, který by se ujal role master franšízanta Délifrance pro český trh.

 

Proč jste si vybrali právě český trh?

Při plánování expanze na zahraniční trhy byly prioritou Asie a Blízký východ: Šanghaj v Číně, jednom ze světově největších a nejvýznamnějších trhů, a Dubaj, mezinárodní platforma, již jsme si vybrali pro její viditelnost.

Druhá fáze rozvoje se zaměřila na střední a východní Evropu, včetně Ruska a Ukrajiny. Další zájmovou oblastí je Afrika, zejména Egypt, Maroko a JAR, země s významným evropským vlivem i kupní silou. Ve střední Evropě jsme si vybrali Českou republiku, protože je to země lákavá pro turisty, se stabilní ekonomikou, významnou kupní silou místních i turistů. Pohled na stravování se v této zemi velmi významně proměňuje, všiml jsem si trendů vegetariánských, veganských, healthy food, super food. Tímto směrem se vydalo i Délifrance – jíst lépe, s méně tuky. Podobná očekávání mají i spotřebitelé v České republice.

Jaké máte požadavky na master franšízanta pro český a slovenský trh?

Hledáme firmu, která by s námi sdílela hodnoty a vizi o vstupu Délifrance do ČR a na Slovensko. Smlouva o spolupráci pracuje s horizontem dvaceti let. Druhou podmínkou je dostatečné finanční a realitní zázemí. Výhodou je předchozí zkušenost v sektoru Food and beverage nebo franšíz.

Předpokládané náklady sestávají ze vstupního poplatku za každý obchod, podílu na obratu a z příspěvku na globální marketing.

Kdy a kde můžeme očekávat první české pobočky?

První provozovny bychom chtěli otevřít před koncem roku 2019. Praha je naší prioritou, ale rádi bychom otevřeli obchody i v Brně a Ostravě. Na Slovensku cílíme na Bratislavu. Potenciál je kolem 20 až 25 poboček v Česku a na Slovensku.

Jaké bude menu v českých pobočkách?

V prodejnách Délifrance vždy najdete výběr ikonických francouzských produktů, ale také francouzských výrobků zpracovaných podle lokálních zvyklostí (specifické ingredience, velikost, v ČR například croissanty v podobě slaného sendviče apod.). Naší filosofií je nabízet pravé francouzské výrobky, jako by zákazník byl v Paříži. Musí u nás ale najít i místní varianty produktů, které mu budou vyhovovat, což platí i v případě nápojů. Musíme se řídit místními zvyky.

Recepty pro země, kam vstupujeme formou master franšízy vždy připravujeme ve spolupráci s Michelinskými šéfkuchaři. Vznikají tak recepty, které snoubí to nejlepší z francouzské a místní kuchyně. Chystáme také například zvláštní náplně nebo zákusky spojené s konkrétními svátky či událostmi, které se v dané zemi slaví.

Franšízy nabízejí produkty vyrobené ve Francii?

Vlajkové produkty Délifrance jako jemné pečivo (viennoiserie), jsou dováženy z Francie. Lokální adaptace produktů se vyrábějí v zahraničí. Naše ikonické výrobky jako croissanty, rolky plněné čokoládou (pain au chocolat), rozinkové šneky, makronky nebo slané koláče (quiche) jsou vždy vyráběné ve Francii. Z francouzských surovin, francouzskými metodami, aby lokální spotřebitel okusil Francii skrze chuť, kvalitu výrobků, francouzskou eleganci a design Délifrance. Zákazník se v prodejně Délifrance musí cítit, jako by byl ve Francii.

Jak si vybíráte lokální dodavatele?

Všechny produkty pro evropský trh se pečou z francouzské mouky od firmy Grands Moulins de Paris. Z různých důvodů se mimo Evropu využívá regionálních dodavatelů. Propagujeme koncept kvalitních, lokálních a sezónních potravin. Díky tomu jsou výrobky čerstvé a chutné. Některé naše výrobky mají velmi dlouhou trvanlivost, ale například na ovocné košíčky (tartelettes) vždy potřebujeme sezónní ovoce. V těchto případech využíváme místní dodavatele.

Jak Délifrance řeší nedostatek pracovních sil?

Skupina Nutrixo, do které patří Grands Moulins de Paris i Délifrance, má vlastní střední pekařskou a cukrářskou školu. Již od roku 1929 z jejích bran vychází učni i starší studenti, kteří si doplňují vzdělání v oboru. Každý rok se zde vyučí na 250 pekařů a cukrářů. Školu využíváme také jako školicí středisko pro zaměstnance našich zahraničních poboček, kteří tak mohou důkladně pochopit naše hodnoty, kořeny a seznámit se s Francií. Školení přímo v Paříži je nejlepším receptem.

Na koho jste se obrátili o pomoc se vstupem na český trh?

Obrátil jsem se přímo na Francouzsko-českou obchodní komoru. V každé zemi, kde zvažujeme vstup na tamní trh, se vždy nejprve obracím na pobočku CCI France International, sítě francouzských obchodních komor po celém světě. Jsou to vždy nestranní odborníci, dávají dobré rady, jsou oporou a dokonale znají lokální trh. Konzultanti Francouzsko-české obchodní komory měli skutečnou přidanou hodnotu a velmi dobře odvedli svou práci jak při prvotním průzkumu a analýze trhu, při vyhledávání potencionálních partnerů, tak i při sjednávání a organizaci obchodních schůzek v České republice.